Main Menu

کلینیک سرطان روشنا - کلینیک سرطان روشنا
28
بهمن

IMRT چیست؟

منتشر شده در مجموعه مقالات کلینیک
توسط-کلینیک روشنا

 

IMRT چیست؟

هدف از پرتودرمانی رساندن حداکثر دوز به بافت تومورال و کمترین آسیب به بافتهای سالم اطراف آن می باشد. پرتودرمانی بیش از یک قرن است که به عنوان یکی از روشهای موثر جهت درمان سلولهای سرطانی شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

در طول سالیان طولانی روشهای پرتودرمانی روز به روز در حال توسعه بوده و امروزه روشهای نوین درمانی که دارای بهره درمانی بسیار بالاتر و بهتر می باشند، جایگزین روشهای قدیمی تر مانند روشهای  پرتودرمانی دوبعدی سنتی و 3بعدی تطبیقی شده اند.

IMRT یا پرتودرمانی باشدت بهینه شده یکی از روشهای نوین درمانی بوده که امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به عنوان یک روش روتین و بسیار رضایت بخش مورد استفاده قرار می گیرد اما در داخل کشور ما به دلیل فقدان امکانات تا قبل از این آنچنان که باید و شاید مورد استفاده قرار نمی گرفته است.

در IMRT پزشک و فیزیسیت درمان به خوبی می توانند بر اساس اطلاعات آناتومیک بیمار یک درمان مناسب برای بیمار طراحی نمایند  به گونه ای که تومور بیمار به خوبی درمان شده و درکنار آن بافتهای سالم بیمار کمترین آسیب را ببینند.

 imrt


 بدین ترتیب بیمار در طول دوره ی درمان خود و حتی بعد از آن کمترین عارضه را خواهد داشت. انجام یک درمان IMRT با دقت بالا و با بهره وری حداکثر نیازمند امکانات، تجهیزات و کادر درمانی منحصر به فردی می باشد که همگی آنها به عنوان یک مجموعه باید در کنار هم قرار بگیرند تا بتوان یک درمان IMRT در حد استانداردهای بین المللی برای بیماران امکان پذیر نمایند.
بخش پرتودرمانی مرکز سرطان روشنا با توجه به امکانات فوق پیشرفته از جمله شتابدهنده  درمان، تجهیزات دوزیمتری، فانتوم های تایید صحت درمان، سیستم های طراحی درمان مجازی قدرتمند و نیز کادر درمانی مجرب و کارآزموده به عنوان مرکزی پیشرو و منحصر به فرد در امر اجرای روشهای درمانی نوین امکان انجام پرتودرمانی به روش IMRT  را فراهم آورده است.

متا سفانه به  علت هزینه های بالا و منحصر به فرد جهت فراهم نمودن شرایط لازم برای انجام روشهای نوین درمانی، تا قبل از این، شرایط برای انجام پرتودرمانی به روش IMRT در داخل کشور فراهم نبود. اما به همت متخصصین و سرمایه گزاران داخلی و نیز نیروهای باتجربه و آموزش دیده امکان انجام روشهای درمانی پیشرفته در داخل کشور و در بخش پرتودرمانی مرکز سرطان روشنا به خوبی فراهم گردیده است تا تمام بیماران سرطانی کشور عزیزمان ایران بتوانند از این تکنیک درمانی  منحصر به فرد ،بهره برده و بهترین روش درمانی ممکن را دریافت نمایند.
این حق ملت شریف ایران است که از بهترین امکانات و روشهای نوین درمانی استفاده نمایند. خداوند را شاکریم که این توانایی را برای خدمت به بیماران عزیز کشورمان به ما عطا نموده است.

                                                                مدیر عامل مرکز روشنا

8

---------------------------------------------------------------------------------------------

15

--------------------------------------------------------------------------------------------------

11