منتشر شده در مجموعه مقالات کلینیک
توسطکلینیک روشنا

سرطان روده بزرگ

یکی ازشایعترین سرطان هایی که مردم ایران به آن مبتلا میشوند سرطان روده ی بزرگ است .

این بیماری از پولییپ های روده منشا میگیرند ، در واقع پولیپ رشد غیر‌طبیعی توده‌های خوش‌خیم در جدار اعضای بدن است که پس از گذشت مدت زمانی طولانی تبدیل به سرطان میشود و علائم خود را نشان میدهد.

ابتلا به سرطان روده بزرگ یا راست روده برای افراد بالای ۵۰ سال معمول تر است چنانچه در اقوام یا یکی از نزدیکان خانوادگی خود فردی رامیشناسید که به این بیماری مبتلا است و یا تعداد این افراد از دو یا سه بیشتر است احتمال ابتلای سایر بستگان نیز وجود دارد .

ممکن است سرطان در سنین پایین تر از ۵۰ سال نیز اتفاق بیافتد ، در اغلب موارد که آماری نزدیک به ۵ تا ۱۰ درصد است ابتلا به سرطان روده بزرگ  به دلیل نقایص ژنتیکی نیز دیده میشود که منجر به بروز این اتفاق در در افرادی با سنین پایین تر میشود.

درمان-سرطان-روده-بزرگ

علائم این بیماری چیست؟

اولین و مهمترین علامت برای این سرطان دفع خون روشن از روده بزرگ است .

با مشاهده خون روشن در مدفوع و یا دفع مشکوک و بی اندازه ی خون به این سرطان مشکوک شوید. البته ممکن است هر فرد در طول عمر به دلیل بواسیر یا مشکلات مقعدی شاهد دفع خون دراین ناحیه باشد که جای نگرانی نیست.

این حالت نباید نگرانی ایجاد کند؛ منظور از دفع خون، خونی است که اخیرا شروع شده و چند بار تکرار می‌شود و این زنگ خطری است که بیمار با مراجعه به پزشک شکایت خود را مطرح کند تا اقدامات درمانی آغاز شود.

کاهش وزن ناگهانی و بی اراده نیز از علائم این سرطان است .

اگر دچار کاهش وزن و کم خونی شدید در یک مدت کوتاه شده اید ممکن است که مشکلات گوارشی داشته باشید . با انجام آزمایش میتوانید این مشکل را بررسی نمایید .

تشخیص سرطان با انجام آزمایش

سرطان روده ممکن است سال‌ها به طول بینجامد و تشخیص به موقع آن، شانس بهبودی را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

چنانچه به این بیماری مشکوک هستید و سوابق خانوادگی شما احتمال ابتلا ی شمارا نیز افزایش میدهد با پیشگیری و درمان به موقع از مشکلات ناشی از این سرطان جلوگیری نمایید .

در ضمن به افرادی که علائم سرطان روده بزرگ را دارند توصیه می‌شود آزمایش های زیر را انجام دهند

آزمایش دیجیتال کولون ‏‎(DRE)‎‏‏
    آزمایش وجود لخته خون در مدفوع
    آزمایش خون
    پروکتوسکوپی: با استفاده از دستگاه های خاص داخل روده مشاهده میشود. در اکثر مواقع بیشتر بیماریهای روده با این روش شناسای میشود و بیمار احساس درد نمیکند.
    کولونوسکوپی
    بیوپسی:بررسی قسمتی ازروده با تلسکوپ ، که در این روش قسمتی از روده را برید و بیماری آن را شناسایی میکنند.
    مشاوره ژنتیک

بررسی موارد بالا در کلینیک باران امکان پذیر است .این مجموعه با استفاده از ابزارهای روز دنیا و به کار گیری بهترین تجهیزات آزمایشگاهی نتایج دقیق و سریع را در اختیا شما عزیزان خواهد گذاشت.