keytruda

keytruda 02

کیترودا keytruda چگونه بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد؟

پمبرولیزوماب یا داروی کیترودا که با نام تجاری: Keytruda  نوعی داروی ایمونوتراپی تزریقی است که برای درمان انواع مختلف سرطان استفاده می شود. ایمونوتراپی گاهی اوقات می تواند باعث شود که سیستم ایمنی بدن شما به اندام ها و بافت های سالم حمله کند و منجر به عوارض جانبی شود. این عوارض جانبی ممکن است جدی یا تهدید کننده زندگی باشند. این ممکن است در هر زمان در طول درمان یا بعد از آن رخ دهد.

بسیاری از این واکنش ها نادر یا نادر هستند، اما برای درک بهتر نتایج مورد انتظار خود با درمان ایمونوتراپی، با پزشک خود صحبت کنید.

keytruda

عوارض جانبی داروی کیترودا keytruda ناشی از سیستم ایمنی می تواند بر شما تأثیر بگذارد:

• ریه ها
  • روده
  • کبد
  • غدد هورمونی (به ویژه تیروئید، هیپوفیز، غدد فوق کلیوی و پانکراس)
  • کلیه
  • پوست
  • سایر اندام ها

از پزشک یا داروساز خود بخواهید که راهنمای دارویی را در اختیار شما قرار دهد، که فهرستی از عوارض جانبی دارد که ممکن است در صورت تحت تأثیر قرار گرفتن سیستم ایمنی بدن شما توسط پمبرولیزوماب رخ دهد. همچنین بپرسید که این اثرات هر چند وقت یکبار ممکن است در بیماران مبتلا به نوع سرطان شما رخ دهد. میزان عوارض جانبی ناشی از اثرات ناشی از سیستم ایمنی ممکن است بر اساس نوع سرطان تحت درمان متفاوت باشد.

شما می توانید جهت مطالعه مطالب مفید درباره داروی اپدیوو opdivoo این مطلب را مطالعه نمائید.

opdivo

در صورت بروز این علائم، ممکن است لازم باشد درمان را به طور موقت یا دائم متوقف کنید و درمان های دیگری مانند کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون یا درمان جایگزینی هورمون را دریافت کنید. اگر هر یک از این عوارض جانبی را تجربه کردید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید تا از جدی شدن آنها جلوگیری کنید.

نمونه هایی از انواع سرطان هایی که پمبرولیزوماب درمان می کند عبارتند از: ملانوم (سرطان پیشرفته پوست)، سرطان ریه، لنفوم (سرطان خون)، سرطان مثانه، سرطان کلیه، سرطان معده و برخی از انواع سرطان سینه، اما ممکن است انواع دیگر را درمان کند.

هر چند وقت یکبار مشکلات سیستم ایمنی با کیترودا keytruda پمبرولیزوماب رخ می دهد؟

درمان سرطان همیشه فردی است و آنچه شما تجربه می کنید ممکن است با شخص دیگری متفاوت باشد.

در مطالعات بالینی، محققان به گروه بزرگی از بیماران نگاه کردند تا بهتر بفهمند این عوارض جانبی چقدر مکرر و با چه سرعتی ممکن است رخ دهند، اما این اعداد طیف وسیعی دارند.

ممکن است نتیجه شما بر اساس نوع سرطان، وضعیت کلی پزشکی، سایر درمان هایی که دریافت می کنید و بسیاری از عوامل دیگر متفاوت باشد. همیشه در مورد پتانسیل عوارض جانبی دارو با پزشک خود که از سابقه پزشکی و برنامه درمانی شما آگاه است صحبت کنید.

مشکلات ریوی پنومونیت، تورم در ریه ها:

• درد قفسه سینه
  • سرفه جدید یا بدتر شدن

در مطالعات روی کیترودا (keytruda) پمبرولیزوماب که برای سرطان‌های مختلف استفاده می‌شود، پنومونیت در 94 نفر از 2799 (3.4 درصد یا 3.4 از هر 100) بیمار رخ داده است. این عوارض معمولاً 3.3 ماه پس از شروع درمان شروع شد، اما بین 2 روز تا 19.3 ماه متغیر بود. آنها 1.5 ماه دوام آوردند (محدوده: 1 روز تا بیش از 17.2 ماه). پنومونیت در 55 بیمار از 94 بیمار (59%) برطرف شد و 36 بیمار (1.3%) مجبور به توقف درمان شدند.

مشکلات روده (کولیت) می تواند منجر به پارگی یا سوراخ در روده شما شود.

علائم و نشانه های کولیت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اسهال یا اجابت مزاج مکرر

مدفوع سیاه، قیری، چسبنده یا حاوی خون یا مخاط است

درد یا حساسیت شدید در ناحیه معده شکم

کولیت در 48 نفر از 2799 (1.7٪) از بیمارانی که پمبرولیزوماب دریافت می کردند رخ داد و بیشتر در 3.5 ماه (محدوده: 10 روز تا 16.2 ماه) شروع شد. علائم معمولاً حدود 1.3 ماه (محدوده: 1 روز تا بیش از 8.7 ماه) طول کشید. کولیت در 41 بیمار از 48 بیمار (85%) برطرف شد اما 15 بیمار (0.5%) مجبور به توقف درمان شدند.

مشکلات کبدی که ممکن است شامل هپاتیت (التهاب کبد) باشد:

• زرد شدن پوست یا سفیدی چشم
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • درد در سمت راست ناحیه معده شکم
  • ادرار تیره
  • خونریزی یا کبودی راحت تر از حد معمول است

در مطالعات، مشکلات کبدی مانند هپاتیت در 19 از 2799 (0.7٪) بیمار دریافت کننده پمبرولیزوماب رخ داد. اغلب در 1.3 ماهگی (محدوده: 8 روز تا 21.4 ماه) رخ می دهد. علائم معمولاً حدود 1.8 ماه (محدوده: 8 روز تا بیش از 20.9 ماه) طول کشید. هپاتیت در 15 نفر از 19 بیمار (79%) برطرف شد اما 6 بیمار (0.2%) مجبور به قطع درمان شدند.

مشکلات غدد هورمونی (به ویژه تیروئید، هیپوفیز، غدد فوق کلیوی و لوزالمعده): علائم یا علائمی که ممکن است با غدد هورمونی خود مشکل داشته باشید عبارتند از:

• ضربان قلب تند
  • کاهش وزن یا افزایش وزن
  • افزایش تعریق
  • احساس گرسنگی یا تشنگی بیشتر
  • ادرار کردن بیشتر از حد معمول
  • ریزش مو
  • احساس سرما
  • صدایت عمیق تر می شود
  • دردهای عضلانی
  • احساس ضعف بسیار، سرگیجه یا غش
  • سردردهایی که از بین نمی روند یا سردردهای غیر معمول

نارسایی آدرنال: غدد فوق کلیوی در بالای هر کلیه قرار دارند و هورمون های مهمی از جمله هورمون های جنسی و کورتیزول ترشح می کنند. در مطالعات، نارسایی آدرنال در 22 نفر از 2799 (0.8٪) از بیماران رخ داده است. شروع نارسایی آدرنال معمولاً در 5.3 ماه (محدوده: 26 روز تا 16.6 ماه) رخ داد، اما مدت زمانی که طول کشید از 4 روز تا بیش از 1.9 سال متغیر بود. درمان با پمبرولیزوماب در کمتر از 0.1٪ از بیماران به دلیل این اثر متوقف شد و دوز در 0.3٪ از بیماران متوقف شد.

مشکلات غده هیپوفیز (هیپوفیزیت) در 17 بیمار از 2799 (0.6٪) بیماران دریافت کننده پمبرولیزوماب رخ داد. اغلب در 3.7 ماهگی (محدوده: 1 روز تا 11.9 ماه) رخ می دهد. علائم معمولاً حدود 4.7 ماه (محدوده: 8 روز تا بیش از 12.7 ماه) طول کشید. هیپوفیزیت در 7 بیمار از 17 بیمار (41%) برطرف شد اما 4 بیمار (0.1%) مجبور به توقف درمان شدند.

اختلالات غده تیروئید: پمبرولیزوماب همچنین می تواند باعث اختلالات تیروئید شود. پزشک به صورت دوره ای شما را از نظر تغییرات تیروئید تحت نظر خواهد داشت.

پرکاری تیروئید در 96 نفر (3.4٪) از 2799 بیمار رخ داد و بیشتر در 1.4 ماه (محدوده: 1 روز تا 21.9 ماه) رخ داد.

کم کاری تیروئید در 237 (8.5%) از 2799 بیمار رخ داد و بیشتر در 3.5 ماه (محدوده: 1 روز تا 18.9 ماه) رخ داد.

تیروئیدیت در 16 (0.6٪) از 2799 بیمار رخ داد و بیشتر در 1.2 ماه (محدوده: 0.5 تا 3.5 ماه) رخ داد.

دیابت نوع 1، از جمله کتواسیدوز دیابتی، در 6 نفر از 2799 (0.2٪) از بیماران دریافت کننده پمبرولیزوماب گزارش شده است. پزشک باید شما را از نظر قند خون بالا (هیپرگلیسمی) و سایر علائم دیابت تحت نظر داشته باشد.

مشکلات کلیوی (نفریت ناشی از سیستم ایمنی و اختلال عملکرد کلیه): پزشک شما عملکرد کلیه شما را از نزدیک تحت نظر خواهد گرفت.

علائم و نشانه های مشکلات کلیوی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تغییر در مقدار یا رنگ ادرار شما

نفریت در 9 نفر از 2799 بیمار (0.3٪) دریافت کننده پمبرولیزوماب رخ داد. نفریت در 5 نفر از 9 بیمار (56%) برطرف شد اما 3 بیمار (0.1%) مجبور به توقف درمان شدند.

واکنش های پوستی: واکنش های پوستی جدی یا کشنده با پمبرولیزوماب ممکن است رخ دهد. علائم مشکلات پوستی عبارتند از:

• راش
  • خارش
  • تاول، لایه برداری یا زخم های پوستی
  • زخم یا زخم دردناک در دهان یا در بینی، گلو یا ناحیه تناسلی

سایر عوارض جانبی ناشی از سیستم ایمنی، که ممکن است شدید یا کشنده باشند، می توانند در هر سیستم یا بافتی رخ دهند، معمولاً در زمانی که پمبرولیزوماب دریافت می کنید. اما عوارض جانبی ممکن است پس از قطع درمان نیز رخ دهد. علائم و نشانه های این مشکلات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تغییرات در بینایی
  • دردهای شدید یا مداوم عضلات یا مفاصل
  • ضعف شدید عضلانی
  • گلبول های قرمز کم کم خونی

غدد لنفاوی متورم، بثورات یا توده های حساس روی پوست، سرفه، تنگی نفس، تغییرات بینایی یا درد چشم (سارکوئیدوز(

گیجی، تب، ضعف عضلانی، مشکلات تعادل، حالت تهوع، استفراغ، سفتی گردن، مشکلات حافظه یا تشنج (آنسفالیت(

درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن، یا ضعف در بازوها یا پاها، یا مشکلات مثانه یا روده، از جمله نیاز به دفع بیشتر ادرار، نشت ادرار، مشکل در ادرار کردن، یا یبوست میلیت

تنگی نفس، ضربان قلب نامنظم، احساس خستگی یا درد قفسه سینه میوکاردیت

کیترودا یا پمبرولیزوماب همچنین می‌تواند باعث مشکلات ایمنی شود که منجر به رد پیوند عضو جامد و عوارض پیوند سلول‌های بنیادی خونساز آلوژنیک می‌شود، به این معنی که سلول‌های بنیادی را از یک فرد سالم (اهداکننده) دریافت خواهید کرد.

خط پایین

پمبرولیزوماب  نام تجاری: Keytruda یک داروی ایمونوتراپی تزریقی است که برای درمان انواع مختلف سرطان استفاده می شود.

ایمونوتراپی ممکن است باعث شود سیستم ایمنی بدن شما به اندام ها و بافت های سالم حمله کند و منجر به عوارض جانبی شود که ممکن است شدید یا کشنده باشد. واکنش‌های ناشی از سیستم ایمنی ممکن است در هر زمانی در طول یا بعد از درمان با پمبرولیزوماب رخ دهد.

این تمام اطلاعاتی نیست که باید در مورد pembrolizumab  نام تجاری  کیترودا : Keytruda  برای استفاده ایمن و موثر بدانید. اطلاعات کامل محصول pembrolizumab را در اینجا مرور کنید و این اطلاعات را با پزشک یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در میان بگذارید.