علائم و نشانه های سرطان تخمدان

علائم و نشانه های سرطان تخمدان

علائم و نشانه های سرطان تخمدان:

شروع سرطان تخمدان از تخمدان هاست و زمانی به مرحله آخر می رسد که تومور در تمام سلول های تخمدان ایجاد می شود. این بیماری به "سرطان خاموش" معروف است چراکه تا مدتها علامتی از خود نشان نمی دهد.

غالبا سرطان آنقدر غیرقابل تشخیص باقی می ماند که بیماری تمام لگن و شکم را دربرمی گیرد. درمان این بیماری مرگبار بسیار دشوار است و در صورت تشخیص در مراحل پایانی می تواند کُشنده باشد.

زنان در هر سنی ممکن است مبتلا به این بیماری شوند اما معمولا در زنان پس از سن یائسگی تشخیص داده می شود.

شایع ترین علائم و نشانه های سرطان تخمدان عبارتند از:

✔️ورم یا نفخ شکمی.

✔️ یبوست.

✔️ درد مداوم در ناحیه لگن و شکم.

✔️ مشکل در غذاخوردن و احساس سیری زودهنگام در زمان غذاخوردن.

✔️حالت تهوع.

✔️کاهش وزن.

✔️ تکرر ادرار.

✔️تغییر در دوره عادت ماهانه

ovarian cyst roshanaclinic

روش های تشخیصی:

دو روش تشخیصی در مورد سرطان تخمدان، سونوگرافی از تخمدان و انجام آزمایشی برای اندازه گیری سطح پروتئینی به نام CA125 در خون است. گرچه در مواردی که این روش ها برای زنانی که ریسک ابتلای متوسط دارند به کار می رود نمی تواند زیاد در نجات جان انها مفید واقع شود. بنابراین معمولاً انجام این دو روش در مورد زنانی که شانس ابتلای بالایی دارند توصیه می شود.

آزمایش های تصویر برداری همچون سی تی اسکن، ام.آر.آی و یا سونوگرافی می توانند وجود توده در تخمدان را مشخص کنند اما فقط از راه نمونه برداری از بافت (بیوپسی) می توان تشخیص داد که آیا توده موجود سرطانی است یا خیر.

مراحل سرطان تخمدان

مرحله سرطان تخمدان را بر حسب این که سرطان تا چه میزان به سایر ارگان ها یا بافت ها سرایت کرده تعیین می کنند. این فرآیند معمولاً طی عمل جراحی انجام می شود. مراحل تعریف شده در مورد سرطان تخمدان به شرح ذیل است:

مرحله 1: سرطان فقط به تخمدان ها محدود شده است.

مرحله 2: سرطان به رحم و یا ارگان های لگنی سرایت کرده است.

مرحله3: سرطان به غدد لنفاوی یا نسوج شکم سرایت کرده است.

مرحله4: سرطان به اندام های دورتر بدن مانند کبد و یا ریه ها سرایت کرده است.

انواع سرطان تخمدان:

انواع سرطان تخمدان بر حسب سلول هایی که درون تخمدان موجب رشد سرطان شده اند، متفاوت است. موارد عمده سرطان تخمدان سرطان های مخاطی(epithelial) یا کارسینوما (carsinomas) هستند. این سرطان ها از سلول هایی که بر روی سطح تخمدان واقع شده اند آغاز می شوند. بعضی اوقات تومورهایی که از این سلول ها شکل یافته اند آشکار سرطانی به نظر نمی رسند اما با این وجود باز هم ویژگی های مشکوکی از خود بروز می دهند. این تومورها LMP نامیده می شوند و نسبت به سایر انواع سرطان های تخمدان خطر کمتری دارند.

ovarian cancer clinicroshana

علائم ونشانه های سرطان تخمدان

تشخیص سرطان تخمدان به ویژه در مراحل اولیه دشوار است، شاید به این دلیل که تخمدان ها، این دو عضو کوچک بادامی شکل در دو طرف رحم، در عمق زیاد داخل حفره شکم قرار گرفته اند. موارد زیر نشانه ها و علائمی هستند که بانوان مبتلا به سرطان تخمدان گزارش کرده­ اند:

🔸احساس نفخ
🔸درد در ناحیه شکم و لگن
🔸مشکل غذا خوردن یا احساس سیری سریع
🔸احساس نیاز به دفع فوری و مکرر ادرار
✅سایر علائم مربوط به سرطان تخمدان می ­تواند شامل موارد زیر باشد:

🔻خستگی
🔻ناراحتی معده یا سوزش سر دل
🔻کمر درد
🔻درد هنگام رابطه جنسی
🔻یبوست یا تغییرات قاعدگی

🔹اگر این علائم به تازگی پدید آمده و بیش از دو هفته به طول بیانجامد، باید با پزشک متخصص مشورت شود و در صورت مشکوک بودن به سرطان، قبل از عمل جراحی، به سرطان­ شناس زنان مراجعه گردد.

جراحی سرطان تخمدان

جراحی معمولاً به عنوان اولین مرحله درمانی سرطان تخمدان محسوب می شود. معمولاً جراحی به گونه ای انجام می شود که تومور تا جایی که امکان دارد از بدن خارج شود. امکان دارد پزشک در موارد پیشرفته مجبور شود رحم را نیز به همراه بافت های مجاور از بدن بیمار خارج نماید.

شیمی درمانی

شیمی درمانی نوعاً پس از جراحی و برای تمام سطوح سرطان تخمدان به کار می رود. زنانی که به تومور LMP مبتلا هستند معمولاً پس از جراحی به شیمی درمانی نیاز نداردن، مگر این که تومور مجدداً رشد نماید.