منتشر شده در مجموعه مقالات درمان سرطان

درمان سرطان حنجره

از حنجره و سرطان آن چه می دانید؟ شاید کمترین توجه به این سرطان باشد زیرا بسیاری از افراد فکر می کنند که صدا هرگز دچار تخریب نخواهد شد . حنجره یک عضو توخالی و متشکل از چندین غضروف است که به کمک آن صدا تولید می شود، این عضو که در جلوی گردن قرار دارد تارهای صوتی را شامل می شود که میتواند صداهای گوناگون را در هنگام حرف زدن تولید کند. حنجره نه تنها در صحبت کردن بلکه در غذا خوردن و تنفس نیز نقش مهمی دارد. هرچه سریعتر بتوان سرطان این عضو را تشخیص داد معالجه و درمان آن نیز آسان تر خواهد بود و نتایجی که بدست می آیند موفق تر  هستند.
چه زمانی باید به سرطان حنجره مشکوک شویم؟

گرفتگی طولانی مدت صدا و یا تغییرات صدا بدون علت مشخص
    احساس وجود توده‌ای در گلو
    برآمدگی در ناحیه گردن
    تنگی نفس در اثر فعالیت
    سرفه مزمن
    سختی و یا احساس درد هنگام بلع غذا سرفه همراه با خلط خونی
    غده‌های لنفاوی متورم و سفتی در گردن
    احساس درد در هنگام لمس گلو
    تنفس صدا دار
    بوی بد دهان
    گوش درد بدون عفونت
    کاهش وزن

زنگ خطرهای ابتلا به سرطان حنجره هستند ،چنانچه یک یا چند مورد از علائم نام برده را احساس می کنید . با انجام آزمایش های لازم از صحت آن اطلاع پیدا کنید .درمان سرطان حنجره درصورت ابتلا به سرطان حنجره راه های درمانی نیز وجود دارد ، هرچند که سرطان در مراحل اولیه راحت تر درمان می شود اما با توجه به عدم توجه فرد به علائم بیماری ممکن است این سرطان به سرعت انتشار یابد. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات پزشکی نوین و همچنین متخصصین ایرانی در زمینه های مختلف ،درمان سرطان امکان پذیر و در اکثر موارد موفقیت آمیز است . سرطان حنجره درصورتی قابل درمان است که از متخصصین مجرب و پزشکان با تجربه استفاده شود در این صورت می توانید عوامل و عوارض این بیماری را کاهش دهید و یا از بین ببرید.

تشخیص و درمان سرطان حنجره چگونه صورت می گیرد؟

– جراحی:  جراحی یکی از راه های درمان سرطان است . با انجام جراحی، حنجره به صورت کامل یا نیمه کامل برداشته  می شود. درمان در مراحل اولیه ساده تر خواهد بود و در مراحل پیشرفته تر جراح ناچار به خارج کردن تومور و بافتهای درگیر (لارنژکتومی) و پرتو درمانی پس از جراحی خواهد بود . دراین صورت فرد قادر به صحبت کردن نخواهد بود اما آموزش های لازم جهت تکلم و نیز صحبت کردن با تارهای صوتی به بیمار داده خواهد شد.

– پرتو درمانی: در این روش با  استفاده از اشعه ایکس یا گاما با انرژی بالا سلول‌های سرطانی نابود شده و از بین خواهند رفت . سرطان در مراحل اولیه به این طریق درمان می شود و تارهای صوتی با لیزر بهبود می یابند

– شیمی درمانی : از روش های موثر و قدیمی است که در صورت لزوم با پرتو درمانی ادغام می شود و نتایج موفقی نیز ارائه می دهد. اگر دچار این بیماری شده اید نگران نباشید، امروزه متخصصین سرطان، با استفاده از  دانش روز و نیز  ترکیب پرتودرمانی و شیمی درمانی ، حنجره بیمار را بهبود بخشیده و عوارض ناشی از برداشت حنجره را کاهش می دهند .