منتشر شده در مجموعه مقالات کلینیک

سرطان چشم

همانطور که می دانید سلول ها در تمامی اعضای بدن وجود دارند زمانی که سلول ها دچار تداخل شوند و یا به صورت نامنظم انتشار یابند ایجاد تومور می کنند . تومورها ممکن است در مغز ، پا ها و حتی چشم ها مشاهده شوند . امروزه درک درستی از انواع سرطان به وجود آمده که بیماریهای مختلفی شناسایی شده اند . پزشکان معتقدند که یک فرد می تواند در طول عمر خود به سرطان چشم نیز مبتلا شود .
تومورهای چشمی می توانند عاملی برای دید کمتر و حتی کور شدن فرد در زمان شیوع بیماری باشند.
تومورهای چشمی دو دسته‌اند یا کره چشم را درگیر می‌کنند یا در کاسه چشم گسترش می‌یابند. ممکن است که این تومورها خوش خیم و یا بدخیم باشند.علائم این بیماری در کودکان و بزرگسالان متفاوت است و تشخیص آن نیز نیاز به یک تیم تخصصی دارد.
یکی از شایع‌ترین علائم تومور چشم در بزرگ‌سالان، کاهش دید و وجود نقطه‌های سیاه در میدان بینایی فرد است. گاهی نیز با درد در کره چشم و آب مروارید همراه است.
تومورهای چشمی در کودکان بیشتر به شکل انحرافات چشمی خود را نشان می‌دهند و چون کودکان متوجه کاهش دید خود نمی‌شوند بنابراین والدین با مشاهده لکه‌های سفید در مردمک چشم آن‌ها باید سریع به چشم پزشک مراجعه کنند.

در بزرگسالان سرطان چشم با جلو آمدن چشم مشاهده می‌شود.سرطان چشم
از علائم بارز آن در مراحل اولیه
• پف و تورم روی پلک
• درد در کاسه چشم
• رانده شدن چشم به یک سمت
• قرمزی شدید کره چشم می باشد.

علت ابتلای افراد به این تومور‌ها ممکن است ارثی باشد مانند تومور عصب بینایی و گاهی هم به دلیل عوامل مساعدکننده، زمینه ابتلا فراهم شده باشد مانند رادیوتراپی که پیش‌زمینه ایجاد تومور بدخیم چشم در کودکان است.
گاهی نیز شرایط محیطی عامل ابتلای افراد به سرطان چشم می‌شود اما باور مردم به این‌که نور آفتاب تومور چشمی ایجاد می‌کند یا استفاده نامناسب و طولانی مدت از تلویزیون و رایانه فرد را در معرض تومور چشم قرار می‌دهد، اثبات نشده است.

اما ایجاد تومور پلک از طریق تابش اشعه خورشید امکان‌پذیر است. توصیه می شود از ضد آفتاب ها و نیز عینک های آفتابی استاندارد استفاده نمایید.
درصد ابتلای زنان به این بیماری تا حدودی بیشتر از مردان بوده و از این رو توصیه میشود در صورت مشاهده علائم حتما برای تشخیص نوع واندازه ی بیماری به پزشک مراجعه کنید.
به یاد داشته باشید که فشار چشم از علائم اولیه سرطان چشم می باشد . در این مواقع چشم بسیار دردناک می شود.
تومور چشمی ممکن است به صورت تومور اولیه در هر بافتی از چشم ایجاد شود یا ممکن است تومور ثانویه بوده و چشم توسط بافت‌های مجاور مانند سینوس‌ها، مغز و حفره بینی یا سایر اندام‌های دورتر مورد تهاجم قرار گیرد. اکثر تومورهای ایجاد شده در چشم خوش خیم هستند. تومورها عنوان های مختلفی دارند که بعد از تست سرطان چشم مشخص می شوند‌ .
برای تشخیص این بیماری از راه های زیر اقدام نمایید:
افتالموسکوپی: لنز های کوچک دستی برای مشاهده داخل چشم
سونوگرافی: استفاده از امواج صوتی برای تشخیص عارضه از سطح پوست
فوتوگرافی رنگی: استفاده از یک دوربین مخصوص برای مشاهده و عکس گرفتن ازچشم
نمونه‌برداری: برداشتن نمونه از چشم و بررسی آن با میکروسکوپ
می‌توان با آنژیوگرافی فلورسنت، سی‌تی‌اسکن، پِت‌اسکن و ام‌آرآی نیز بیماری های چشمی را تشخیص داد.
درمان این سرطان شامل انجام رادیوتراپی داخلی و خارجی، پروتون‌تراپی، جراحی و لیزر درمانی است.
درمان این نوع سرطان معمولا مشکلات بینایی ایجاد نمی‌کند، اگرچه در صورت بزرگ بودن بیش از حد تومور، قدرت بینایی کم می‌شود.در صورتیکه از تیم پزشکی متخصص برای انجام عمل های لازم بهره مند شوید می توانید با موفقیت بیشتری در درمان مواجه شوید .

هرچند شناخت زودهنگام سرطان کمک بزرگی به دوره ی درمان دارد اما تشخیص پزشک و نوع درمان نیز تاثیر گذار خواهد بود .