علایم زودهنگام سرطان پروستات

علایم سرطان پروستات

علائم زودهنگام سرطان پروستات

🔴 سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌هایی است که مردان را مبتلا می‌کند و در سطح جهان دومین گونه سرطان رایج و پنجمین عامل مرگ و میر مربوط به سرطان، در مردان است.

🔵 علایم زودهنگام سرطان پروستات:
1.  اختلال در آغاز ادرار
2.  خارج شدن ادرار به صورت قطره قطره
3.  خروج ادرار با فشار کم
4.  درد هنگام دفع ادرار
5.    درد هنگام انزال
6.  درد در ناحیه لگن و پایین کمر اگر متناوب باشد
7.  سوزش و تکرر ادرار
8.  وجود خون در ادرار
9.  احساس نیاز به ادرار کردن در شب

🔴 از آگاه کردن عزیزانمان خجالت نکشیم.

🔵 این نشانه ‏ها می‏ توانند دلایل دیگری نیز داشته باشند، اما لازم است به پزشک مراجعه کنید.

prostate

پروستات غده ای در سیستم تناسلی مردان می باشد. پروستات بیشتر منی (مایعی که حاوی اسپرم است) را تولید می کند. این غده که اندازه ای حدود یک گردو دارد در زیر مثانه و اطراف مجرای خروجی مثانه (لوله ای که ادرار را از مثانه خارج می کند) قرار دارد. سرطان پروستات یکی از بیماری های شایع مردان می باشد، با اینحال در سنین کم تر از ۵۰ سال نادر بوده و بیشتر در مردان مسن رخ میدهد.

گرچه سرطان پروستات در اغلب موارد مرگبار نیست، اما شناخت عوامل خطرساز برای این بیماری برای تشخیص علائم سرطان پروستات و درمان زودرس آن اهمیت دارد. سن بالا، نژاد و سابقه خانوادگی بیماری عوامل مهمی هستند که خط ابتلاء به سرطان پروستات را افزایش می‌دهند. حدود ۹۹ درصد موارد، در افراد بالای ۵۰ سال رخ می‌دهد. اگر یکی از خویشاوندان درجه اول به این بیماری مبتلا شده باشند، احتمال ابتلاء به بیماری دو تا سه برابر می‌شود. در مورد عامل نژاد، به عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا، این بیماری بیشتر در میان سیاه‌پوستان آمریکا بروز پیدا می‌کند تا سفید پوستان؛ همچنین ژاپنی‌ها در دنیا پایین‌ترین میانگین خطر ابتلا به این سرطان را دارند.

دیگر عوامل دخیل در این بیماری شامل موارد زیر است:
    رژیم غذایی با سطوح بالای گوشت فرآوری شده
    گوشت قرمز یا فراورده لبنی
    رژیم‌های غذایی که سبزی‌های خاصی را در خود ندارند
    مصرف چربی زیاد (رژیم غذایی پرچربی خطر سرطان پروستات را افزایش می‌دهد، در مقابل رژیم غذایی کم‌چربی و مملو از میوه و سبزی خطر را کم می‌کند.)
    میزان بالای هورمون تستوسترون (افزایش میزان ترشح هورمون جنسی مردانه در خون، اغلب موجب تسریع روند بدخیمى سرطان پروستات مى‌شود.)
    تغییرات ژنتیکی (عده‌ای از عوامل ژنتیکی وجود دارند که مردان را به ابتلا به سرطان پروستات مستعد می‌سازند. این تغییرات ژنتیکی را با آزمایش می‌توان تشخیص داد.)

prostate cancer

از میان چندین عوامل خطر زا برای سرطان پروستات مهمترین آنها شامل موارد زیر میباشند:

1⃣سن

2⃣نژاد